Zinnig veranderen
Verandering is overal. Verhalen ook. Ik combineer mijn kennis van beide om organisaties en teams te ondersteunen in hun verandering en ontwikkeling.
Dit doe ik in de rol van organisatieadviseur, communicatieadviseur, trainer of coach.
Voorbeelden van opdrachtgevers:
Gemiva-SVG, Klaverblad Verzekeringen, Erasmus MC, Nevobo, ROC Zadkine,
Looye Kwekers, Dienst Koninklijk Huis, Bisbee Onderwijs, IMK Opleidingen, Mirato Group, TVVL, Veiligheidsregio Gelderland Midden.
Aanpak
Veranderen kan op oneindig veel manieren en hangt af van de context: waarom, wat, wanneer, hoe? En het draait om de mensen die het moeten waarmaken: WIE. Daar leg ik graag mijn focus. Ik begeleid teams en organisaties in hun verandering en ontwikkeling. Onder andere ben ik gecertificeerd MBTI practitioner (een persoonlijkheidsanalyse tool voor teams).
Mijn focus: verandering concreet maken, teamontwikkeling, samenwerking, interne communicatie en (persoonlijk) leiderschap.
Betekenisgeving
Het is belangrijk om te weten waar je voor staat (missie, visie, WHY; Wat maakt ons uniek?). Ik help teams en organisaties om die vraag te beantwoorden. En dit concreet te maken in jullie dagelijkse werk. Dat geeft inspiratie en handvatten om nog meer verbinding te maken met klanten en collega’s.
Verhalen: systemen, patronen, gebeurtenissen
Verhalen als interventie is één van mijn werkmethodes. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn. Maar verhalen kunnen net zo goed systemen, patronen of gebeurtenissen zijn. Samen gaan we daarnaar op zoek, of meteen aan de slag. Totdat de beweging ontstaat die nodig is: bewustwording, ontwikkeling, closure, samenwerking, trots, verbinding, verandering.
Mijn eigen verhaal
Ik ontdekte de kracht van verhalen toen ik een intensieve training volgde voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Tijdens die trainingsweek besloot ik mijn gedachten op een rij te zetten door mijn verhaal op te schrijven. Vervolgens deelde ik dit met de groep. Dit hielp enorm om te begrijpen hoe mijn verleden, mijn drijfveren verbonden zijn met mijn heden en toekomst. Ik profiteer voor altijd van het effect dat dit verhaal op mij heeft gehad.
Voorbeeld cases van klanten:
Hoe maken we onze nieuwe visie & missie concreet voor medewerkers en klanten?
Hoe vergroten we het vertrouwen van onze stakeholders in de nieuwe koers?
We scoren laag op medewerkerstevredenheid.
Hoe pakken we dit aan?
Hoe komen we meer op één lijn als team?
We willen medewerkers en klanten interactief betrekken bij onze verandering. Hoe richten we zo’n traject in?
Hoe onderscheiden we ons van concurrenten in onze communicatie en ons gedrag?
Ik wil mijn eigen bedrijf in de markt zetten. Wat maakt mij uniek en hoe straal ik dat uit?
Na een training vervallen we weer in ons oude patroon. Hoe maken we het ‘geleerde’ onderdeel van ons dagelijkse werk?
Hoe geven we beter feedback binnen ons team?